Odas bru
Infrastruktur- TYPE PROSJEKT Gang- og kjørebru
- STED Bjørvika, Oslo
- STØRRELSE 40 x 9 meter
- OPPDRAGSGIVER Bjørvika Infrastruktur
- STATUS Ferdigstilt 2019
- FASER Alle faser
- MILJØPROFIL Del av gang- og sykkelvei
Odas bru er en del av en viktig forbindelseslinje langs Oslo sjøside i Bjørvika. Brua spenner over Akerselvas munning i sør. Akerselva er opparbeidet med nye attraktive byrom langs Bjørvikautstikkeren og Paulsenkaia. De ulike allmenninger og brua er en del av den sentrale øst – vest forbindelsen i byen i Fjordbyen. Vest for Akerselva ligger Operaen og nye Munch museet.
Odas bru er i tillegg til å være en viktig gangakse også kjørbar i forbindelse med drift og leveranser til museet, og den er derfor 7 meter bred. Brua bæres i brubane og vanger. Dette gir visuell åpenhet sett fra brua og omgivelsene. Brua har vanger i fagverk som er kledd inn med glass. Glasset er knust slik at lys spres og fagverkskonstruksjonen i vangen blir delvis synlig. Endekassene er vinklet og skrådd som et kunstnerisk element. En referanse til 60 – tallets vinger på bilens hekk.


Brua underordner seg Operaen og Munch Museet, slekter på bruene i Sørenga området og har likevel en selvstendig arkitektonisk kvalitet. Kvaliteten i denne sammenheng ber brubanens slanke og brede bruplate som danner en tydelig bue-form. Bruas enkelhet i form og materialer understøttes av enkelhet i detaljer som blir presise og uten forsiringer, relieff eller annen kompleksitet. Brua er i lakkert stål og overflaten på brubanen i grå betong.


På brua er det god plass for å stoppe opp, slik at en kan se opp og ned elva og ut mot fjorden og øyene. Vangen er 1,1 meter høy, ca. 40 cm bred og egner seg til å lene seg mot. Det blir et sted å stå, prate og se på utsikten. Det er lyskilder inne bak glassplatene. Platene oppfattes delvis transparente sett mot sola, mens overflaten oppfattes som tettetere ved refleksjoner fra himmelen sett med-sols og skrått motbrua. På kveld og natt er bru vangene opplyst i ulike farger.

